برنامه های جامع صنایع ارتباطی آوا برای توسعه جهشی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 8 مهر 1394 دسته بندی: سایر رسانه ها کد خبر: 94070817169

در گفت و گو با مدیران ارشد صنایع ارتباطی آوا مطرح شد:
برنامه های جامع صنایع ارتباطی آوا برای توسعه جهشی
صنایع ارتباطی آوا دارای یک برنامه بلندمدت و زیربنایی برای ایجاد و توسعه یک برند معتبر ایرانی در زمینه تجهیزات مخابراتی پیشرفته است و برای دستیابی به این هدف، برنامه های دائمی بهبود در بخش های مختلف سازمان را به طور منظم اجرا و پیگیری می کند.

در فاصله برگزاری دو نمایشگاه تلکام اخیر هم، هموطنان شاهد دست آوردهای مهمی در این مجموعه بوده اند که از جمله به فعالیت های جدید در حوزه NGN/IMS و نیز ساخت نخستین گوشی IP phone ایرانی می توان اشاره کرد.
به مناسبت برگزاری تلکام 2015، مدیرعامل، رئیس هیات مدیره و مدیر بخش طراحی و نایب رئیس هیات مدیره و مدیر بازرگانی این شرکت به پرسش های «اقتصاد و نمایشگاه» در زمینه های متنوع فعالیت صنایع ارتباطی آوا پاسخ داده اند که حاصلش را می خوانید:

دکتر انوشیروان مرآت- مدیرعامل:
آمادگی برای رقابت با شرکت های پرتوان جهان

* لطفاً درباره دستاوردهای اخیر شرکت تحت مدیریتتان و تأثیر آنها برای صنعت یا بازار مخابرات کشور بیشتر توضیح دهید.
- در فناوری نسل جدید مخابراتی ارتباطات از طریق بستر شبکه IP انجام می شود و یکی از آثار آن عبارت است از تغییر فناوری گوشی های تلفن ثابت و گوشیهای تلفن ثابت جدید که دارای فناوری کاملاً متفاوت با انواع قبلی خود هستند و همانند گوشی های موبایل مدرن سیستم عامل و قابلیت های پیشرفته دارند. در حال حاضر این نوع گوشی ها که با عنوان IP Phone شناخته می شوند فقط توسط تعداد انگشت شماری کشور صنعتی پیشرفته در جهان تولید می شود که ما برای اولین بار موفق شده ایم این محصول را با طراحی 100 درصد داخلی و برخی قابلیت های نوآورانه که در نوع خود بی سابقه اند تولید کنیم.
در حوزه سوئیچ نیز محصولات این شرکت در رده NGN/IMS ظرف یک سال اخیر به بلوغ بالایی رسیده و از نمونه اولیه به نمونه عملیاتی واجرایی رسیده است و در آینده نزدیک انشاءا... شاهد تحول مهمی در توانمندی صنعتی کشور خواهیم بود.
*‌ چه پیشبینی برای وضعیت داخلی در دوران پس از تحریم دارید؟
- طبیعتاً با اجرایی شدن توافق بین المللی در جهت کاهش تحریم های ایران، شاهد حضور گسترده رقبای خارجی در بازار ایران خواهیم بود در عین حال شاهد افزایش حجم سرمایه گذاری داخلی و خارجی خواهیم بود که ناشی از کاهش ریسک سرمایه گذاری در ایران همچنین بکر بودن بازار در برخی زمینه هاست. مابرآیند این تحولات را مثبت پیشبینی می کنیم و آثارمثبت خروج از رکود را بیشتر از آثار منفی رقابت برای خود می دانیم. به ویژه اینکه صنایع ارتباطی آوا برنامه ای استراتژیک برای توسعه جهشی در ساز و کار تأمین سرمایه دارد و این تحولات به محقق شدن این برنامه کمک خواهند کرد.


دکتر داود ادیب
نایب رییس هیات مدیره و مدیر بازرگانی:
سه رکن اساسی برای جهانی سازی برند آوا

*‌ دولت چه کمکی می تواند در راستای حمایت از تولید کنندگان داخلی انجام دهد؟
- به نظر من دولت می بایست علاوه بر ترویج و تبلیغ مفاهیم عام حوزه فرهنگ مقاومت همچون جهاد و مبارزه، در حوزه اقتصادی نیز مفاهیم فرهنگی
مناسبی را بسط و توسعه دهد. کاملا روشن است که ترجیح تولید بومی بر واردات و خرید کالای داخلی مساله مهمی است که در بسیاری موارد با موانع فرهنگی روبرو بوده است. دولت بایستی به لحاظ فرهنگی مساله را به صورتی جهت دهی نماید که جهاد اقتصادی در اولویت باشد. اینها گوشه ای از اهداف اقتصاد مقاومتی است که تنها با امتداد راه جهاد اقتصادی میسر خواهد شد. ایجاد شرایطی نسبتاً پایدار، اقتصادی ایمن و مقاوم و خود کفایی که آرزوی هر ملتی است.


*‌ صنایع ارتباطی آوا دوران تحریم را چگونه مدیریت کرد؟
- با توجه به رشد و توسعه سريع فن آوری اطلاعات و ارتباطات در سطح بین المللی، این شرکت به منظور به دست آوردن بازارهای جهانی، برنامه ريزی كلانی در راستای تحقیق و توسعه بازار و تدوین استراتژی تجاری سازی محصولات دانش بنیان انجام داده است به طوری که با حضور در نمایشگاه های cebit ترکیه و bakutel کشور آذربایجان و نمایش محصولات تولیدی خود که با استقبال قابل توجهی از سوی خریداران این نوع محصول روبرو شد برنامه ریزی خود را برای فعالیت های برون مرزی پیگیری کردیم. در واقع دوران تحریم را به زیرسازی برای فعالیت های گسترده تر اختصاص دادیم.

* به نظر شما برای رقابت با شرکت های خارجی چه اقداماتی باید انجام داد؟
- به نظر من در حال حاضر محصولات تولیدی ما کاملا با محصولات خارجی معتبر و معروف دنیا قابل رقابت بوده و در برخی موارد حتی نسبت به نمونه های مشابه برتری دارد. طبیعتا قابليت انعطاف پذيري و خلق نوآوری های جدید و به روز، رعایت و همگام بودن با استانداردهای جهانی و جلب رضايت مشتريان سه رکنی است که در کانون توجه استراتژی بازاریابی شرکت و معرفی برند آوا به عنوان یک برند جهانی مورد توجه قرار گرفته است.

* صنایع ارتباطی آوا چه افتخاراتی کسب کرده است؟
- اخذ جوایز برتر 5 جشنواره بزرگ ملی و بین المللی شامل جشنواره بین المللی خوارزمی، جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی، جشنواره ملی فاوا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جشنواره شهید چمران و جشنواره سهند و همچنین انتخاب به عنوان شرکت برتر دانش بنیان کشور در سال 93 و شرکت برتر پارک های فناوری آسیا در سال 2014 اوراق زرینی در کارنامه این شرکت در حوزه مخابرات کشور بوده است.
در کارنامه صنایع ارتباطی آوا افتخارات دیگری از قبیل واحد تولیدی برتر، واحد فن آور برتر، ثبت اختراع، اخذ گواهی فناورانه از سازمان پژوهش های علمی صنعتی کشور، اخذ گواهی امنیت محصول، اخذ گواهی های متعدد از آزمایشگاه های مرجع کشور و نیز گواهی تایید محصول از سازمان تنظیم مقررات رادیویی و شرکت ارتباطات زیرساخت ثبت شده که نشانگر حضور پر رنگ این شرکت در عرصه های ملی و بین المللی است.

* چه پیشنهادی برای توسعه شبکه مخابرات کشور دارید؟
- شبكه مخابرات كشور می بایست به گونه ای طراحی شود كه با صرف حداقل هزينه ها و اعمال كمترين تغييرات بتوان تكنولوژی های جديد اين حوزه را پوشش داد و سرويس های متنوع مورد نياز مشتريان را كه روز به روز در حال گسترش هستند، به سرعت ارايه كرد. خوشبختانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، قدم های اساسی و بنیادی در این زمینه برداشته و در حال اجرای این برنامه ها می باشند که جا دارد از اقدامات انجام پذیرفته قدردانی کرد.


مهندس پیام شعبانیان - رئیس هیات مدیره و مدیر بخش طراحی:
اصلاح و بومی سازی تکنولوژی های پیشرفته دنیا

* چه پروژه های توسعه ای را در برنامه دارید؟
- صنایع ارتباطی آوا در راستای اهداف بلند مدت خود در نظر دارد همواره در مسیر توسعه و البته همگام با تکنولوژی روز و نیاز بازار حرکت کند. به عنوان نمونه یکی از پروژ ههایی که به زودی شاهد به محصول رسیدن آن خواهید بود تولید و ساخت اولین گوشی تلفن تصویری Video Phone می باشد. همانند گوشی صوتی این محصول که در ابعاد کیفی و قیمت قابل رقابت با سایر برندهای خارجی می باشد.
در رده تکنولوژی های مادر و پایه ای نیز پروژه های تحقیق و توسعه زیادی را در حال انجام داریم که در آینده نزدیک بیشتر در مورد آنها خواهید شنید.

* منظور شما از تکنولوژ یهای پایه چیست؟
- متاسفانه ما همواره در گذار زمان صرفا نقش مصر فکننده تکنولوژی های روز را بازی کرده ایم که این موضوع در خیلی از ابعاد دست ما را برای نوآوری و بومی سازی بسته است. اینکه صرفا ما کپی کننده از روی تکنولوژی باشیم و هیچ ایده و نوآوری دیگری نداشته باشیم اصلا موضوع جالبی نیست.
لذا صنایع ارتباطی آوا همواره این نکته را در هنگام طراحی و ساخت یک محصول درنظر داشته است و اینک پس از گذشت ۱۵ سال به این نتیجه رسیدیم که نه تنها باید این رویه را ادامه دهیم بلکه پررنگتر از قبل هم باید وارد این عرصه شویم. به عنوان مثال در تولید گوشی تلفن صوتی در مراحل مختلف تولید، وقتی امکانات گوشی را با محصولات مشابه مقایسه کردیم متوجه اشکالات بنیادی در عملکرد برندهای معتبر دنیا شدیم که صرفا به خاطر اسم بزرگ آن برند این ایرادها از چشم دور می ماند. بنابراین ما مصمم شدیم که محصول تولیدی خودمان فراتر از برندهای بزرگ رفته و صرفا به هم ترازی با آنها بسنده نکنیم. درموارد دیگر حتی متوجه نواقصی در استانداردهای حاکم بر این تکنولوژی شدیم که با شرایط زیرساخت های ارتباطی در ایران همخوانی ندارد. لذا در آن موارد نیز بیکار ننشسته و سعی در بهینه سازی پروتکل های و استانداردهای حاکم برآمدیم.
موضع دیگر بحث سازگاری با محصولات مشابه دیگر است که به اصطلاح Interoperability Test یا IOT نامیده می شود، ما تشکیلات مفصلی را برای تست و ارزیابی عملکردی محصولات مان در کنار سایر محصولات درست کرده ایم تا سازمان ها بدون نگرانی از این موضوع بتوانند از محصولات ما در کنار محصولات برندهای دیگر استفاده کنند.



چاپ